Πέμπτη 24 Ιουλίου 2025

Απευθείας αναθέσεις συντήρησης δασικών δρόμων

 

 

 

Πύργος 24-7-2025

 

Αριθ. Πρωτ.: 680

ΠΡΟΣ:

1.    Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας

email: grafeio.pde@pde.gov.gr

2.    Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηλείας

email:  n.korovessis@pde.gov.gr

3.    Διεύθυνση Οικονομικού - Δημοσιονομικού Ελέγχου

email:  do@pde.gov.gr

4.    Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης

email:  symparastatis@pde.gov.gr

5.    Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου

email:  gapd@apd-depin.gov.gr

6.      ΕΕΔΠ – Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου

email:  nmazis@eedpdpi.ypen.gr

 

 

ΘΕΜΑ :

Απευθείας αναθέσεις συντήρησης δασικών δρόμων





 

Με επαναλαμβανόμενες συμβάσεις (ενδεικτικά ΑΔΑΜ: 25SYMV017167627 - 25SYMV017149140 - 25SYMV017148818 - 25SYMV017136895 - 25SYMV017136368 - 25SYMV017133518), ποσού 37.200,00 € η κάθε μία,  ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ηλείας προχωρά με απευθείας αναθέσεις στις συντηρήσεις δασικών δρόμων, επικαλούμενος την ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας των πολιτών και του φυσικού περιβάλλοντος από ενδεχόμενη εκδήλωση πυρκαγιάς.

Αναγνωρίζοντας πλήρως τη σημασία αυτών των παρεμβάσεων, επισημαίνουμε ότι ακόμη και οι πιο καλοπροαίρετες πρωτοβουλίες οφείλουν να υλοποιούνται σύμφωνα με το ισχύον νομικό και θεσμικό πλαίσιο. Ειδικότερα:

·         Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ν. 998//1979, οι αρμοδιότητες για την προστασία, τη διαχείριση και την ανάπτυξη των δασών και των δασικών εκτάσεων καθώς και η εκτέλεση έργων δασικής οδοποιίας και συντήρησης ή επισκευής των εν γένει τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων, ανήκουν στις Δασικές Υπηρεσίες.

·         Σύμφωνα με το άρθρο 100 του Ν. 3852/2010,  σε κάθε περίπτωση που η Περιφέρεια εκτελεί έργο σε περιοχή αρμοδιότητας άλλου φορέα, απαιτείται η σύναψη προγραμματικής σύμβασης, στην οποία ενδεικτικά ορίζεται το αντικείμενο, ο σκοπός η διάρκεια της σύμβασης, το περιεχόμενο των μελετών, των έργων κλπ.

·         Σύμφωνα με το άρθρο 118 του Ν. 4412/2016 η απόφαση ανάθεσης πρέπει να περιέχει μεταξύ άλλων την περιγραφή του αντικειμένου της σύμβασης και της αξίας της. Από τις προαναφερόμενες συμβάσεις απευθείας αναθέσεων η περιγραφή του αντικειμένου του έργου είναι αόριστη, ενώ η αμοιβή σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένη και στο ποσό των 37.200,00 με ΦΠΑ, δημιουργώντας ερωτήματα ως προς τον τρόπο εκτίμησης της αξίας των εργασιών,  καθώς και για τα κριτήρια με τα οποία η αρμόδια επιτροπή θα προχωρήσει στην ορθή και σύννομη παραλαβή των εργασιών.

Όταν η αμοιβή παραμένει ίδια, ανεξαρτήτως του πραγματικά εκτελεσθέντος έργου (π.χ. συντήρηση 10μ ή 10.000μ οδού), εγείρονται σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη δυνατότητα ελέγχου της αναλογικότητας κόστους – έργου και για τους όρους διασφάλισης του υγιούς ανταγωνισμού, όπως προβλέπει η αρχή της χρηστής διοίκησης. Παράλληλα, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα πιθανής υπερκοστολόγησης και ενδεχόμενης καταστρατήγησης των διατάξεων περί απευθείας αναθέσεων.

·         Επίσης, σύμφωνα με το προαναφερόμενο άρθρο (118 του Ν. 4412/2016) «Μετά από την υπογραφή της σύμβασης, ο ανάδοχος ή ελεγχόμενο από αυτόν φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν δύναται να συνάψει σύμβαση του παρόντος άρθρου με την αυτή αναθέτουσα αρχή για διάστημα δώδεκα (12) μηνών». Η ανωτέρω απαίτηση του νόμου, δεν είναι γνωστό εάν ελέγχεται πριν την διαδικασία ανάθεσης γεγονός που ενδεχομένως επιτρέπει την καταστρατήγηση του νόμου μέσω διαδοχικών συμβάσεων στον ίδιο οικονομικό φορέα.

Με βάση τα ανωτέρω, και με δεδομένο ότι η προσβασιμότητα των δασικών οδών δεν μπορεί να θεωρηθεί έκτακτη ανάγκη αλλά πάγιες εργασίες συντήρησης, παρακαλούμε να προχωρήσετε στον έλεγχο των τυπικών και ουσιαστικών απαιτήσεων της ισχύουσας νομοθεσίας, για τις αναφερόμενες συμβάσεις απευθείας ανάθεσης και στην περίπτωση που διαπιστώσετε παρατυπίες ή παραβάσεις, να προχωρήσετε στην ανάκλησή τους.

Τέλος επισημαίνουμε ότι σε κάθε περίπτωση είμαστε υπέρμαχοι κάθε ενέργειας που στοχεύει στην προστασία του φυσικού πλούτου, της ανθρώπινης ζωής και της περιουσίας των πολιτών. Ωστόσο επισημαίνουμε, ότι αυτές οι ενέργειες θα πρέπει να υλοποιούνται στον κατάλληλο χρόνο και με απόλυτο σεβασμό στη νομιμότητα και στη χρηστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος καθώς και στην προστασία του κάθε συναδέλφου που συμμετέχει στις διαδικασίες ανάθεσης, εκτέλεσης, παραλαβής και πληρωμής.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Ανδρέας Ασημακόπουλος

Ο Γεν. Γραμματέας

Θεόδωρος Τσίπας

 

 


Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025

Τοποθέτηση υπαλλήλων στα τμήματα

 


 

 

Πύργος 9/7/2025

 

Αριθ. Πρωτ.: 678

 

ΠΡΟΣ:

Διεύθυνση Διοικητικού Οικονομικού Π.Ε. Ηλείας

 

 

ΘΕΜΑ :

Τοποθέτηση υπαλλήλων στα τμήματα





Σε συνέχεα της με αριθ. ΠΔΕ/ΔΔ/211939/4446/25-6-2025 απόφασης του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας που αφορά την τοποθέτηση των υπαλλήλων στις Διευθύνσεις  της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας μετά την  πρόσφατη τροποποίηση του Ο.Ε.Υ., παρακαλούμε να μας αποστείλετε τις αντίστοιχες αποφάσεις των προϊσταμένων των Διευθύνσεων με τις οποίες τοποθετούνται οι υπάλληλοι στα τμήματα των Διευθύνσεων της Π.Ε. Ηλείας.

Υπενθυμίζεται ότι, η έκδοση των εν λόγω των αποφάσεων, είναι απαραίτητη όχι μόνο για την κατανομή αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, την οργάνωση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών, αλλά κυρίως για την διασφάλιση της νομιμότητας των διοικητικών πράξεων και την προστασία των υπαλλήλων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις είναι δυνατή η ανάθεση εργασιών, σε υπάλληλο, που είναι συναφείς με την ειδικότητα ή τα καθήκοντα του, ή για τις οποίες  διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία ή ειδίκευση, για χρονικό διάστημα έως δύο (2) μηνών, με δυνατότητα παράτασης έως έξι (6) μήνες μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.

Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας και την αποστολή των σχετικών αποφάσεων το συντομότερο δυνατό.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Ανδρέας Ασημακόπουλος

Ο Γεν. Γραμματέας

Θεόδωρος Τσίπας