Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2013

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (Φ.Ε.Κ.-ΤΕΥΧΟΣ Α΄-ΑΡΙΘΜ.ΦΥΛΛΟΥ 256/31-12-2012).


ΘΕΜΑ:Ενημέρωση επί των διατάξεων της από 31-12-2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’256/31-12-2012 )

Σας ενημερώνουμε ότι στο υπ’ αριθμ. Α΄256/31-12-2012 Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσιεύτηκε η από 31-12-2012 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π.) «Ρυθμίσεις κατεπειγόντων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης και του Υπουργού Επικρατείας».
Επί των διατάξεων της Πράξης αυτής, σας γνωρίζουμε, κατά λόγο αρμοδιότητάς μας, τα ακόλουθα:

I. Άσκηση αρμοδιοτήτων από τους δήμους

Με τις διατάξεις του άρθρου 1 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, ρυθμίζονται θέματα άσκησης από τους δήμους των μεταφερόμενων με τα άρθρα 94 και 204 του Ν.3852/2012 αρμοδιοτήτων και, κυρίως, αυτών που επρόκειτο να ασκηθούν από αυτούς από την 1η Ιανουαρίου 2013.  Δεδομένου ότι το χρονικό αυτό σημείο συμπίπτει με την έναρξη εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016, κατά τη διάρκεια του οποίου υφίστανται αυστηροί περιορισμοί σε ό,τι αφορά το προσωπικό των ΟΤΑ, καθώς και υποχρέωση δραστικής εξοικονόμησης πόρων, με αποτέλεσμα να ανακύπτουν σε πολλές περιπτώσεις ζητήματα αδυναμίας κάλυψης των αναγκαίων δαπανών στέγασης και λειτουργίας των νέων υπηρεσιών και εξασφάλισης της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής, η αποτελεσματική τήρηση του χρονικού προγραμματισμού ανάληψης των προβλεπόμενων από το Ν.3852/2010 πρόσθετων αρμοδιοτήτων από τους δήμους κατέστη εξαιρετικά δυσχερής.
Συγκεκριμένα, οι σχετικές διατάξεις αφορούν:
α) τις αρμοδιότητες για τις οποίες ως χρόνος έναρξης άσκησής τους από τους δήμους οριζόταν η 1η Ιανουαρίου 2013 (άρθρα 95, παρ. 1β και 206) και ασκούνται τώρα από τις περιφέρειες και
β) τις αρμοδιότητες που έχουν ήδη μεταφερθεί στους δήμους, για τις οποίες όμως παρέχεται διοικητική υποστήριξη (άρθρο 95, παρ. 2).
Με τις διατάξεις του ίδιου άρθρου παρέχεται εξουσιοδότηση έκδοσης αποφάσεων του Υπουργού Εσωτερικών και του Υπουργού Οικονομικών σε ζητήματα αρμοδιότητάς του, καθώς και κάθε άλλου καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, όπου συντρέχει περίπτωση, έπειτα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), για τον καθορισμό του χρόνου έναρξης άσκησης από τους δήμους των πρόσθετων αρμοδιοτήτων, είτε μεμονωμένα, είτε κατά τομείς, καθώς και του χρόνου λήξης παροχής της διοικητικής υποστήριξης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 95 παρ. 2 του Ν.3852/2010.
Με τις αποφάσεις για τον καθορισμό του χρόνου έναρξης άσκησης των πρόσθετων αρμοδιοτήτων, θα ρυθμίζονται και ζητήματα μεταφοράς προσωπικού και απόδοσης των ανάλογων οικονομικών πόρων, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο ειδικό, τεχνικό, λεπτομερειακό ζήτημα.
Μέχρι την έκδοση των ανωτέρω αποφάσεων, συνεχίζουν να έχουν εφαρμογή οι ρυθμίσεις των παραγράφων 2, 3 και 4 και της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 95 και του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 206 του ν.3852/2010, κατά παρέκκλιση της προβλεπόμενης σε αυτά σχετικής προθεσμίας, κάθε δε γενική ή ειδική διάταξη που ρυθμίζει με αντίθετο τρόπο τα ανωτέρω, καταργείται από της δημοσιεύσεως της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
Κατά τα λοιπά, συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι οδηγίες που έχει παράσχει το Υπουργείο Εσωτερικών αναφορικά με την παροχή διοικητικής υποστήριξης για την άσκηση πρόσθετων αρμοδιοτήτων των δήμων σύμφωνα με το άρθρο 95 του ανωτέρω νόμου. 

    ΙΙ. Συμβάσεις ορισμένου χρόνου και μισθώσεις έργου στους ΟΤΑ

Με το άρθρο 2 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την πρόσληψη προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου στους ΟΤΑ.
Ειδικότερα, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην περίπτωση 3 του άρθρου αυτού, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και μίσθωσης έργου, βάσει αιτημάτων των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, για τα οποία έχει δοθεί έγκριση από την Επιτροπή της 33/2006 ΠΥΣ, όπως ισχύει, έως 31-12-2012, να μπορούν να συναφθούν έως 31-12-2013 και εν συνεχεία να υλοποιηθούν.  Η ρύθμιση αυτή κρίθηκε απαραίτητη λόγω της καθυστέρησης που σημειώθηκε το 2012 στη χορήγηση εγκρίσεων πρόσληψης συμβασιούχων από την Επιτροπή της ΠΥΣ 33/2006, που με τη σειρά της ήταν απόρροια της διεξαγωγής δύο εθνικών εκλογών και των αντίστοιχων προεκλογικών περιόδων, κατά τις οποίες δεν επιτρέπονταν οι προσλήψεις ούτε οι προπαρασκευαστικές αυτών ενέργειες (αποστολή αιτημάτων από τους φορείς, χορήγηση εγκρίσεων κ.λπ.).  

ΙII. Ζητήματα αποζημίωσης αιρετών της παρ. 1 του αρ. 93 του ν. 3852/2010

Με τις διατάξεις του άρθρου 3 αντικαθίσταται η παράγραφος 5 του άρθρου 92 του Ν.3852/2010, ως ισχύει.
i. Από τον συνδυασμό των νέων διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 92 και των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 93 του ν.3852/2010, όπως ισχύει, επέρχονται οι εξής μεταβολές στην καταστατική θέση των ακόλουθων οργάνων:
1.            Οι Δήμαρχοι, Αντιδήμαρχοι όλων των δήμων, οι οποίοι λαμβάνουν ειδική άδεια για όλο το διάστημα της θητείας τους, δικαιούνται να επιλέξουν είτε την αντιμισθία είτε τις πλήρεις αποδοχές της οργανικής τους θέσης.
Στην περίπτωση που τα πρόσωπα αυτά είναι συνταξιούχοι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν είτε την αντιμισθία, είτε παραιτούμενοι αυτής, τη σύνταξή τους. Σε περίπτωση λήψης αντιμισθίας, τα θέματα απόληψης της σύνταξής τους συνεχίζουν να διέπονται από τις διατάξεις των οικείων ασφαλιστικών τους οργανισμών.  
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 93, παρ. 2 του ν. 3852/ 2010, όπως ισχύει, οι Δήμαρχοι και οι Αντιδήμαρχοι όλων των δήμων, ανεξαρτήτως πληθυσμού, λαμβάνουν υποχρεωτικά ειδική άδεια για όλο το διάστημα της θητείας τους, ανεξαρτήτως υποβολής σχετικής αίτησης.
Οι Δήμαρχοι και Αντιδήμαρχοι οι οποίοι είναι ιατροί του Ε.Σ.Υ. σε δήμους κάτω των 5.000 κατοίκων ανεξαρτήτως λήψης ή μη, κατόπιν σχετικής αίτησης, ειδικής άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 93, παρ. 2 του ν. 3852/ 2010 έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν είτε την αντιμισθία είτε το μισθό της οργανικής τους θέσης. Οι τελευταίοι, όταν ασκούν το ιατρικό επάγγελμα σε δυσπρόσιτα ιατρεία, όπως ορίζονται από το Ν. 3868/ 2010, λαμβάνουν και την προβλεπόμενη αντιμισθία και τις αποδοχές της οργανικής του θέσης.
Οι σχετικές δαπάνες στην περίπτωση επιλογής από τους αιρετούς των πλήρων αποδοχών της οργανικής τους θέσης, καθώς και οι ασφαλιστικές εισφορές του εργοδότη, όπου αυτές προβλέπονται, βαρύνουν τον προϋπολογισμού του οικείου δήμου.
Οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου βαρύνουν τα ίδια πρόσωπα.

2.            Όσοι αντιδήμαρχοι δε δικαιούνται αντιμισθίας, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3ε του άρθρου 3 του ν.4051/2012, λαμβάνουν τις πλήρεις αποδοχές της οργανικής τους θέσης ή σε περίπτωση που είναι συνταξιούχοι λαμβάνουν τη σύνταξή τους.
Οι σχετικές δαπάνες των πλήρων αποδοχών της οργανικής τους θέσης, καθώς και οι ασφαλιστικές εισφορές του εργοδότη, όπου αυτές προβλέπονται, βαρύνουν τον προϋπολογισμό του οικείου δήμου. Οι σχετικές δαπάνες στην περίπτωση λήψης από τους αιρετούς της σύνταξής τους βαρύνουν τον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό.
Οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου βαρύνουν τους ιδίους.

3. Πρόεδροι Δημοτικών Συμβουλίων των δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, οι Πρόεδροι Συνδέσμων των οποίων ο πληθυσμός των μελών του συνολικά είναι άνω των 200.000 κατοίκων, καθώς και οι Συμπαραστάτες του Δημότη και της Επιχείρησης όλων των δήμων, οι οποίοι έχουν την υπαλληλική ιδιότητα και λαμβάνουν ειδική άδεια για όλο το διάστημα της θητείας τους, δικαιούνται να επιλέξουν είτε την αντιμισθία είτε τις πλήρεις αποδοχές της οργανικής τους θέσης.
Επισημαίνεται ότι η επιλογή αυτή λαμβάνει χώρα ανεξαρτήτως λήψης ή μη, κατόπιν σχετικής αίτησης, ειδικής άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 93, παρ. 2 του ν. 3852/ 2010. Στην περίπτωση που τα πρόσωπα αυτά είναι συνταξιούχοι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν είτε την αντιμισθία, είτε παραιτούμενοι αυτής, τη σύνταξή τους. Σε περίπτωση λήψης αντιμισθίας, τα θέματα απόληψης της σύνταξής τους συνεχίζουν να διέπονται από τις διατάξεις των οικείων ασφαλιστικών τους οργανισμών.  
Οι σχετικές δαπάνες στην περίπτωση επιλογής από τους αιρετούς των πλήρων αποδοχών της οργανικής τους θέσης, καθώς και οι ασφαλιστικές εισφορές του εργοδότη, όπου αυτές προβλέπονται, βαρύνουν τον προϋπολογισμού του οικείου δήμου.
Οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου βαρύνουν τα ιδία πρόσωπα.
ii. Σημειώνεται ότι στις ρυθμίσεις αυτές εμπίπτουν τα ανωτέρω πρόσωπα που έχουν τις ιδιότητες του άρθρου 93, παρ. 1 του ν. 3852/ 2010, όπως ισχύει.
iv. Για την επιλογή υποβάλλεται σχετική δήλωση των ενδιαφερομένων τόσο στο Δήμο όσο και στο φορέα της οργανικής τους θέσης ή στον φορέα χορήγησης σύνταξης, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την ανάληψη των καθηκόντων τους ως αιρετών.
Ειδικά για την τρέχουσα δημοτική περίοδο, η ανωτέρω δήλωση υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από τη δημοσίευση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, δηλαδή έως την 21η Ιανουαρίου 2013. Η άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας συνεπάγεται τη διακοπή της καταβολής των αποδοχών της οργανικής θέσης του ενδιαφερομένου ή της σύνταξης.
v.   Τέλος, επισημαίνεται ότι με το άρθρο 9 της ΠΝΠ ρυθμίζεται μία ιδιαιτέρως σημαντική παράμετρος της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 92 του Ν. 3852/ 2010.  Πρόκειται για τη λήψη αντιμισθίας από τους οριζόμενους στο άρθρο 207 του ίδιου νόμου αντιδημάρχους των νησιωτικών δημοτικών κοινοτήτων, ήτοι των νήσων Ερεικούσσα, Μαθράκι, Οθωνοί (Δήμου Κέρκυρας), Κάλαμος  (Δήμου Λευκάδας), Αντικύθηρα (Δήμου Κυθήρων), Δονούσα, Ηρακλειά, Κουφονήσια και Σχοινούσσα (Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων), προκειμένου να δύνανται να ασκούν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους και να υπηρετούν τις τοπικές κοινωνίες. Η στάθμιση άλλωστε των ιδιαίτερων συνθηκών των νησιωτικών περιοχών και η μέριμνα του νομοθέτη για τις επιπτώσεις των διατάξεων ειδικώς για το νησιωτικό χώρο (ρήτρα νησιωτικότητας) προβλέπονται στο άρθρο 101 του Συντάγματος, καθώς και στη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επομένως, στους ανωτέρω αναφερόμενους δήμους, και μόνο, οι θέσεις των άμισθων αντιδημάρχων όπως ορίζονται με το άρθρο 3 παρ. 3ε του ν.4051/2012 μειώνονται  σε αριθμό ίσο με τον αριθμό των αντιδημάρχων των ανωτέρω νησιωτικών δημοτικών κοινοτήτων, που ορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 207 του ν.3852/2010,όπως ισχύει, ώστε αυτοί να δικαιούνται αντιμισθίας. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο  i. 1 ανωτέρω.

ΙV. Συγχωνεύσεις Φ.Ο.Δ.Σ.Α.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 13 και της παρ. 1 περ. α΄ του άρθρου 16 του ν. 4071/2012, εντός των διοικητικών ορίων κάθε περιφέρειας πλην της Αττικής και υπό την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του οικείου άρθρου, καθώς και του άρθρου 14 του ιδίου νόμου, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης συνιστάται περιφερειακός σύνδεσμος Φ.Ο.Δ.Σ.Α. ως ΝΠΔΔ, στον οποίο μετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας.
Σε διάστημα έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση της απόφασης σύστασης του περιφερειακού συνδέσμου Φ.Ο.Δ.Σ.Α., οι σύνδεσμοι, που έχουν συσταθεί ως Φ.Ο.Δ.Σ.Α. ή ανώνυμες εταιρίες ή άλλες επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ κατά κλάδο ή τομέα που ασκούν αρμοδιότητες Φ.Ο.Δ.Σ.Α., συγχωνεύονται υποχρεωτικά στον περιφερειακό σύνδεσμο.
Με τις διατάξεις του άρθρου 6 της Π.Ν.Π. παρατείνεται έως 31.12.2013 το ανωτέρω προβλεπόμενο διάστημα υποχρεωτικής συγχώνευσης στους Περιφερειακούς Συνδέσμους Φ.Ο.Δ.Σ.Α.
Σκοπός της παράτασης της προαναφερόμενης εξάμηνης προθεσμίας είναι να διευκολυνθεί η μετάβαση των φορέων στο νέο καθεστώς και να υπάρχει επαρκής χρόνος για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που μπορεί να προκύψουν από τη μετάβαση αυτή.

V. Διαδικασία συγχώνευσης ΔΕΥΑ

Με το άρθρο 4 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Ρυθμίσεις κατεπειγόντων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, αντικαθίσταται η παρ.6 του άρθρου 10 του ν.4071/2012(ΦΕΚΑ’85) με την οποία είχε αντικατασταθεί η παρ.6 του άρθρου 109 του ν.3852/2010(ΦΕΚΑ’87), προκειμένου να καταστεί δυνατή η υλοποίηση από Δήμους ή από ΔΕΥΑ έργων ύδρευσης ή αποχέτευσης που έχουν ενταχθεί ήδη σε Επιχειρησιακά Προγράμματα του Ε.Σ.Π.Α. με δικαιούχους Δήμους, ανεξαρτήτως της επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας των ΔΕΥΑ.
Σύμφωνα με την ανωτέρω πρόβλεψη οι διατάξεις των παρ.1, 2,3,4 και 5 του άρθρου 109 του ν.3852/2010, που αφορούν στη διαδικασία συγχώνευσης και στη μεταφορά του προσωπικού των συγχωνευόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων, εφαρμόζονται αναλόγως και στη συγχώνευση των ΔΕΥΑ και η αρμοδιότητα της νέας μετά τη συγχώνευση ΔΕΥΑ ή της προϋπάρχουσας εκτείνεται υποχρεωτικά στο σύνολο της εδαφικής περιφέρειας του δήμου.
Εφόσον η ανάληψη της διαχείρισης των υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης για το σύνολο της εδαφικής περιφέρειας του δήμου αναλαμβάνεται από υφιστάμενη ΔΕΥΑ η χωρική αρμοδιότητα αυτής επεκτείνεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η οποία εγκρίνεται με πράξη του Γενικού  Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η απόφαση αυτή μπορεί να ληφθεί μέχρι 31-12-2014. Στην περίπτωση που έχει ήδη ληφθεί μπορεί να ανασταλεί η εφαρμογή της εν μέρει ή εν όλω, με νεότερη απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου και με την ανωτέρω διαδικασία μέχρι 31-12-2014. Με την ίδια διαδικασία και μέχρι την 31-12-2014 επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η εν μέρει επέκταση της χωρικής αρμοδιότητας τυχόν υφιστάμενης ΔΕΥΑ.  

Παρακαλούμε όπως οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ενημερώσουν τους ΦΟΔΣΑ της χωρικής τους αρμοδιότητας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση ή πληροφορία.


Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ



Κωνσταντίνος Θεοδωρόπουλος


Δεν υπάρχουν σχόλια: