Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Ανακοίνωση Συλλόγου Αχαΐας για την τροποποίηση του Οργανισμού Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας



ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. Αχαΐας,                          Πάτρα,    14/12/2016
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ                                       Αρ.Πρωτ.: 178

Προς :  
1.    Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας
2.    Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηλείας
3.    Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Αχαΐας
4.    Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Αιτ/νιας
email: anti@aitnia.pde.gov.gr
5.    Εκτελεστική Γραμματέα ΠΔΕ
email: d.maratou@pde.gov.gr


Κοιν:
·       Γενική Διεύθυνση  Εσωτερικής Λειτουργίας
·       Μέλη Συλλόγων
·       Μέλη Περιφερειακού Συμβουλίου


ΘΕΜΑ: Γνωμοδότηση για το Σχέδιο Νέου Οργανισμού ΠΔΕ


O Σύλλογος Υπαλλήλων ΠΕ Αχαΐας ΠΔΕ από πολύ καιρό έχει επισημαίνει την αναγκαιότητα τροποποίησης του Οργανισμού της ΠΔΕ έχοντας εντοπίσει οφθαλμοφανείς ανεπάρκειες, αλληλεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και ασάφειες.
Για 6 συναπτά έτη η Περιφερειακή Αρχή (Π.Α.) δεν προέβη σε καμία αλλαγή, παρά τις εισηγήσεις ορισμένων Δ/νσεων για την αναγκαιότητα αλλαγών.
Τελικά η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε το καλοκαίρι την τροποποίηση του Οργανισμού, εναρμονιζόμενη πλήρως στις μνημονιακής έμπνευσης οδηγίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την μεταφορά της αρμοδιότητας των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου στις Περιφέρειες, καθώς και στην μεταφορά αρμοδιοτήτων του ΠΑΑ στις Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας, χωρίς βέβαια να μεριμνήσει για την αντίστοιχη μεταφορά προσωπικού προς την Περιφέρεια, για την κάλυψη αυτών των πρόσθετων αρμοδιοτήτων.
Τα παραπάνω βέβαια έρχονται ως φυσική συνέχεια της συντηρητικής αντίληψης και στα θέματα οργάνωσης των υπηρεσιών που ξεκινάει από την Νεομνημονιακή Κυβέρνηση και καταλήγει στους πρόθυμους ΟΤΑ που είναι απόλυτα προσηλωμένοι στο πολιτικό δόγμα του μικρότερου, ευέλικτου και εύκολα ελεγχόμενου κράτους.
Εδώ και καιρό έχουμε δηλώσει και μέσω της Ομοσπονδίας μας (ΟΣΥΑΠΕ) την αντίθεσή μας στην μεταφορά αρμοδιοτήτων των ΥΔΕ στις Περιφέρειες, διότι επί της ουσίας δρομολογείται «κατάργηση» του ελέγχου των οικονομικών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, αφού αυτός που θα αποφασίζει για την εκτέλεση μιας δαπάνης, ο «διατάκτης», θα ελέγχει και την ορθότητα της απόφασης του και της εκτέλεσής της, δια μέσω των υφισταμένων του!!! Δηλαδή προβλέπεται οι υπάλληλοι των οικονομικών υπηρεσιών της Περιφέρειας να ελέγχουν τον Περιφερειάρχη!!! Επίσης έχει επισημανθεί ότι με αυτές τις διαδικασίες οι ελεγκτές συνάδελφοί μας κινδυνεύουν να «φορτωθούν» με ευθύνες – αστικές, ποινικές - και καταλογισμούς, ενώ επί της ουσίας θα είναι «ο τελευταίος τροχός της αμάξης» των σχετικών αποφάσεων και ενεργειών.
Επιπροσθέτως επανειλημμένως έχουμε επισημάνει στην Περιφερειακή Αρχή να μην αποδεχτεί τη μεταφορά αρμοδιοτήτων του κράτους προς τις Περιφέρειες, χωρίς αντίστοιχη μεταφορά πόρων και προσωπικού, χωρίς να έχουμε μέχρι σήμερα εισακουσθεί.
Τα παραπάνω τα επισημάναμε και στην από 28-11-2016 Κοινή Ανακοίνωση των Συλλόγων Υπαλλήλων ΠΕ Αχαΐας και Ηλείας, επισημαίνοντας μεταξύ των άλλων ότι ως υπάλληλοι δεν θα συναινέσουμε σε τροποποιήσεις του οργανισμού που δεν αντιμετωπίζουν την απογύμνωση των υπηρεσιών και δεν έχουν ως πολιτικό και επιχειρησιακό υπόβαθρο την ανασυγκρότηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας. Βέβαια αυτή την αντίθεση μας ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, που εισηγείται προς ψήφιση στο Περιφερειακό Συμβούλιο  το παρόν σχέδιο, την εξέλαβε ως συμμετοχή στην διαβούλευση και ως ανταλλαγή απόψεων. Δεν εκπλησσόμαστε γιατί έχουμε συνηθίσει πλέον στις περίφημες διαβουλεύσεις της μιας εβδομάδας, που λειτουργούν ως πρόσχημα της ανεπάρκειας της Π.Α. να διαβουλευτεί με ανοικτές δημοκρατικές διαδικασίες θέματα που αγγίζουν το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και τους εργαζόμενους της Π.Δ.Ε.
Όσον αφορά στις τροποποιήσεις που επέρχονται με το παρόν σχέδιο του νέου οργανισμού της ΠΔΕ είναι αποσπασματικές, δεν αντιμετωπίζουν υπαρκτές δυσλειτουργίες των υπηρεσιών της Περιφέρειας και σε ορισμένες περιπτώσεις τις επιτείνουν.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα παρακάτω:
·        Η προβλεπόμενη στο άρθρο 241 περ. 4 του ν. 3852/2010 «πλήρης μελέτη οργάνωσης των υπηρεσιών, για την κατάρτιση της οποίας λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, οι ασκούμενες αρμοδιότητες, οι διαθέσιμοι πόροι, η έκταση, ο πληθυσμός και οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της περιφέρειας» βάσει της οποίας το Περιφερειακό Συμβούλιο ψηφίζει την τροποποίηση του Οργανισμού, που συνοδεύει την πρόταση τροποποίησης του οργανισμού δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια απλή έκθεση ιδεών, στερούμενη επιστημονικής τεκμηρίωσης που να βασίζεται σε αριθμητικά και ποιοτικά δεδομένα.
Στην ‘Μελέτη’ αυτή δεν περιγράφονται οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων της Περιφέρειας, οι απαιτούμενες ειδικότητες υπαλλήλων που τις στελεχώνουν και δεν γίνεται προσεγγιστική κατανομή των προβλεπόμενων θέσεων εργασίας, σύμφωνα με μετρήσιμα δεδομένα (εισερχόμενα έγγραφα, αιτήσεις πολιτών, προϋπολογισμό έργων, εξυπηρετούμενο πληθυσμό κτλ). Επομένως δεν τεκμηριώνεται ποσοτικά και ποιοτικά, ανά γενική διεύθυνση, η ίδρυση νέων ή η κατάργηση παλαιών οργανικών μονάδων, οι ανάγκες στελέχωσης αυτών με προσωπικό και ειδικότητες για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία τους.

·        Η επισήμανση που γίνεται τόσο στην «μελέτη» όσο και στην Εισήγηση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη ότι «είναι απαραίτητη η πληρέστερη αποτύπωση στον νέο Οργανισμό των αρμοδιοτήτων των οργανικών μονάδων σε κάθε επίπεδο, ώστε να εξαλειφθεί οποιαδήποτε σύγχυση, ασάφεια ή σύγκρουση κατά την άσκησή τους» δημιουργεί εύλογες απορίες διότι το κείμενο του σχεδίου του οργανισμού περιλαμβάνει αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων υπηρεσιών, υπέρμετρη ή μηδενική περιγραφή αρμοδιοτήτων ανά υπηρεσία, ασάφειες, κλπ.  (πχ. περιφερειακές υπηρεσίες Αγροτικής Οικονομίας στην ΠΕ Αχαΐας & ΠΕ Αιτ/νίας γίνονται τμήματα, ενώ δεν συμβαίνει κάτι αντίστοιχο στην ΠΕ Ηλείας, διατηρείται η ασάφεια των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στις Δ/νσεις Τεχνικών Έργων των Π.Ε. και της Έδρας επαναφέροντας στο τελικό σχέδιο την αρχική διάταξη του οργανισμού που είναι πρόδηλα ανεπαρκής και δημιουργεί σύγχυση, συστήνονται γραφεία και τμήματα γραμματείας, χωρίς να τεκμαίρεται γιατί πρέπει σε κάποιες υπηρεσίες να λειτουργούν ως γραφεία και σε κάποιες άλλες ως τμήματα).

·        Έννοιες όπως βελτίωση, συντονισμός, αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών της Περιφέρειας, έξι χρόνια μετά την ίδρυση της αιρετής περιφέρειας, αναρωτιόμαστε εάν υπήρχαν και εάν ναι, αν χρησιμοποιήθηκαν απολογιστικά στην μελέτη που μας δόθηκε. Γιατί εάν γινόταν αυτό δεν θα επαναλαμβάνονταν αυτές οι έννοιες ως αρμοδιότητες πολλών οργανικών μονάδων σε δύο Γενικές Διευθύνσεις στο σχέδιο τροποποίησης του οργανισμού, με αποτέλεσμα να συνεχίζουμε  να μην γνωρίζουμε ποιος συντονίζει και ποιος δίνει οδηγίες για την βελτίωση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών της Περιφέρειας.

·        Στην μελέτη δεν γίνεται καμία αναφορά για το εάν ελήφθησαν υπόψη οι προτάσεις των προϊσταμένων των υπηρεσιών για την τροποποίηση του οργανισμού. Μην ξεχνάμε ότι η Απόφαση συγκρότησης της ομάδας εργασίας για την τροποποίηση του οργανισμού περιλάμβανε όλους τους Γενικούς Δ/ντες και στην μελέτη που μας δόθηκε δεν καταγράφεται κανένα σχόλιο για προτάσεις που έγιναν ή δεν έγιναν και ελήφθησαν ή δεν ελήφθησαν υπόψη από τους υφιστάμενους τους. Τέλος δεν γίνεται καμία αναφορά για ποιο λόγο ελήφθησαν ή έστω δεν αξιολογήθηκαν οι γραπτές  προτάσεις των υπηρεσιακών αναφορών υπαλλήλων (π.χ. της Δ/νσης Τεχνικών έργων (έδρας)).

·        Δεν κατανοούμε με ποιον τρόπο ο νέος οργανισμός, όπως αναφέρει η μελέτη «παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν εξαιτίας της συνεχόμενης αποδυνάμωσης του προσωπικού κατά την τελευταία πενταετία, έχει συνταχθεί με το βλέμμα προς το μέλλον, με σκοπό να ανταποκριθεί στις διευρυνόμενες ανάγκες καθώς και στην εφαρμογή του πενταετούς επιχειρησιακού προγράμματος 2014-2019 της ΠΔΕ». Η μείωση των οργανικών θέσεων σε μια πενταετία έφτασε το 25%. Η σημερινή  στελέχωση των προβλεπόμενων θέσεων στο Νέο οργανισμό ως ποσοστό κυμαίνεται στο 80%. Ταυτόχρονα οι τελευταίες προτάσεις για στελέχωση της ΠΔΕ υπολείπονται ακόμα και της αναλογίας 1 προς 5 (προσλήψεις προς αποχωρήσεις).

·        Εντέχνως γίνεται αναφορά στις αρμοδιότητες τμημάτων για Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και κάλυψη αναγκών σε υπαλληλικό προσωπικό για πάγιες ανάγκες με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Οι παραπάνω διαδικασίες έχει αποδειχτεί διαχρονικά ότι τελικά επιτείνουν την αποδιοργάνωση των υπηρεσιών όπου εφαρμόστηκαν και την ιδιωτικοποίηση τους εν μέρει ή στο σύνολο τους .

·        Απαράδεκτη  προχειρότητα στην κάλυψη των θέσεων ευθύνης από κλάδους και κατηγορίες υπαλλήλων με συνεχείς τροποποιήσεις στον προτεινόμενο οργανισμό που δύσκολα μπορείς να εντοπίσεις αρχές και εύλογα οδηγεί σε πελατειακό σύστημα μέσω των εξαιρέσεων που εισάγει.

Με βάση τα παραπάνω, το σχέδιο για την τροποποίηση του οργανισμού που προσχηματικά δόθηκε σε διαβούλευση, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες τις κοινωνίας, δεν διασφαλίζει τις βασικές αρχές της περιφερειακής συνείδησης, δεν αντιμετωπίζει την απογύμνωση των υπηρεσιών από προσωπικό και  θα οδηγήσει και μέσω των αναμενόμενων νέων τροποποιήσεών του στο μικρό, ευέλικτο και ελεγχόμενο κράτους, κάτι στο οποίο ως υπάλληλοι αλλά και ως πολίτες δεν μπορούμε να συναινέσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: