|
|
Πύργος 2-9/2025 |
|
|
Αριθ. Πρωτ.: 686 |
||
ΠΡΟΣ: |
1. Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας email: grafeio.pde@pde.gov.gr 2. Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηλείας email: n.korovessis@pde.gov.gr 3. Εκτελεστικό Γραμματέα email: g.syrmos@pde.gov.gr 4. Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου / Διεύθυνση Διοίκησης email: prosopiko@apd-depin.gov.gr 5. Διεύθυνση Οικονομικού - Δημοσιονομικού Ελέγχου email: do@pde.gov.gr 6. Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου email: grammateia.ps.pde@pde.gov.gr |
||
|
|
||
Σχετικά με τη συγκρότηση επιτροπών επίβλεψης και παραλαβής στο πλαίσιο συμβάσεων Πολιτικής Προστασίας |
|||
Με την υπ΄ αριθ. 98/2023 απόφασή του, το Περιφερειακό Συμβούλιο [ΑΔΑ: 9Χ8Σ7Λ6-8ΧΓ] ενέκρινε τη διαδικασία μίσθωσης Ιδιωτικών Μηχανημάτων και άλλων μέσων για την αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικές, τεχνολογικές κα λοιπές καταστροφές καθώς και για τη διαχείριση συνεπειών εκτάκτων αναγκών.
Σύμφωνα με την εν λόγω απόφαση, η βεβαίωση των ωρών εργασίας κάθε μηχανήματος εκδίδεται και υπογράφεται από την Επιτροπή Επίβλεψης και τον Ανάδοχο, ενώ το Πρωτόκολλο Παραλαβής Εργασιών χορηγείται και υπογράφεται από την Επιτροπή Παραλαβής. Οι ως άνω επιτροπές Επίβλεψης και Παραλαβής συστήνονται με απόφαση του αρμοδίου Αντιπεριφερειάρχη της εκάστοτε Περιφερειακής Ενότητας και απαρτίζονται από υπαλλήλους με την κατάλληλη τεχνική κατάρτιση.
Σε εκτέλεση της παραπάνω απόφασης ο Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας εξέδωσε την υπ΄ αριθ. ΠΔΕ/ΔΠΠ/209972/2909/24-6-2025 απόφαση [ΑΔΑ: 68Α07Λ6-Μ50], με την οποία προχώρησε στον ορισμό επιβλεπόντων για τη «Μίσθωση ιδιωτικών χωματουργικών μηχανημάτων για την πρόληψη – αντιμετώπιση κινδύνων και εκτάκτων αναγκών από φυσικές καταστροφές και τεχνολογικά ατυχήματα».
Ο ορισμός επιβλεπόντων κατηγοριοποιήθηκε ως εξής:
α] για πυρκαγιές,
β] για φυσικές καταστροφές: πλημμύρες, ανεμοστρόβιλο, σεισμούς και
γ] για φυσικές καταστροφές: χιονοπτώσεις – αποπαγοποίηση, κατολισθήσεις, καθαρισμούς πρανών ερεισμάτων οδικού δικτύου.
Η εν λόγω απόφαση έρχεται σε αντίθεση τόσο με την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η οποία ορίζει ότι οι Επιτροπές Επίβλεψης πρέπει να απαρτίζονται από υπαλλήλους με την κατάλληλη τεχνική κατάρτιση, κάτι που δεν τηρείται στην [α] και [γ] περίπτωση, αφού στην επιτροπή συμμετέχουν συνάδελφοι ΠΕ & ΔΕ Διοικητικού – Οικονομικού, όσο και με τις διατάξεις του Ν. 2690/1999, δεδομένου ότι οι επιτροπές και των τριών κατηγοριών είναι διμελείς αντί του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού τριών μελών.
Κατά συνέπεια, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, οι συνάδελφοι που συμμετέχουν στις εν λόγω επιτροπές, συμμετέχουν σε όργανα που δεν έχουν νομιμοποίηση.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών καθορίζεται από τον Ν. 4412/2016. Στο άρθρο 216 του νόμου αυτού περιγράφεται η διαδικασία παρακολούθησης σύμβασης παροχής υπηρεσιών, χωρίς να προβλέπεται η ύπαρξη Επιτροπής Επίβλεψης. Αντίστοιχα, στο άρθρο 219 προβλέπεται η διαδικασία παραλαβής των αντικειμένων συμβάσεων παροχής γενικών υπηρεσιών, όπου ρητώς αναφέρεται ότι:
«Κατά παρέκκλιση από τα αναφερόμενα, στο πρώτο εδάφιο, για την παραλαβή συμβάσεων υπηρεσιών με εκτιμώμενη αξία ίση ή μικρότερη του ποσού της παρ. 1 του άρθρου 118, περί απευθείας ανάθεσης, δεν απαιτείται συγκρότηση επιτροπής παραλαβής και η παραλαβή γίνεται με βεβαίωση, που εκδίδεται από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας για την οποία προορίζονται οι υπηρεσίες ή της υπηρεσίας, που έχει οριστεί για τον σκοπό αυτό με την απόφαση ανάθεσης.»
Συνεπώς, σύμφωνα με την αναφερόμενη διάταξη για τις απευθείας αναθέσεις δεν απαιτείται η σύσταση επιτροπής παραλαβής.
Επιπλέον, πέραν των νομικών ζητημάτων, που προκύπτουν από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, η μέχρι τώρα διαδικασία επίβλεψης, παρακολούθησης και παραλαβής των απευθείας αναθέσεων, εγείρει ζητήματα ουσίας. Ειδικότερα, θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάλληλοι υπηρεσιών οι οποίοι ήδη επιβαρύνονται με ιδιαίτερα αυξημένο όγκο υποθέσεων, εξαιτίας της σοβαρής υποστελέχωσης της Π.Ε. Ηλείας, δεν είναι δυνατόν να επιφορτίζονται και με αλλότρια καθήκοντα, όπως είναι η επίβλεψη και παραλαβή δεκάδων αναθέσεων εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, παράλληλα με τα βασικά καθήκοντα της θέσης, του κλάδου και της ειδικότητάς τους. Πόσο μάλλον, όταν πρόκειται για υπαλλήλους υπηρεσιών που δεν υπάγονται λειτουργικά ή οργανικά στην Πολιτική Προστασία.
Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ 45 Α') (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας), η σύνθεση συλλογικών διοικητικών οργάνων απαιτεί την παρουσία τουλάχιστον τριών μελών [Τα συλλογικά όργανα, αν στο νόμο δεν ορίζεται διαφορετικά, συγκροτούνται από τρία (3) τουλάχιστον μέλη]. Ωστόσο, παρατηρείται συγκρότηση διμελών επιτροπών, γεγονός που καθιστά την σύσταση και λειτουργία τους παράτυπη και μη σύννομη.
Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνεται η άμεση ανάληψη των ακόλουθων ενεργειών:
α] στην ανάκληση της υπ΄ αριθ. πρωτ.: ΠΔΕ/ΔΠΠ/209972/2909/24-6-2025 [ΑΔΑ: 68Α07Λ6-Μ50] απόφασης του Αντιπεριφερειάρχη Ηλείας, διότι έρχεται σε αντίθεση τόσο με την σχετική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όσο και στις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν. 2960/1999
β] στην τροποποίηση της με αριθ. 98/2023 απόφασης του Περιφερειακού Συμβούλιου [ΑΔΑ: 9Χ8Σ7Λ6-8ΧΓ], στο τμήμα που αφορά την ύπαρξη των Επιτροπών Επίβλεψης και Παραλαβής, προκειμένου να εναρμονισθεί με τις διατάξεις του άρθρου 219 του Ν. 4412/2016, περί απευθείας ανάθεσης, όπου δεν απαιτείται συγκρότηση επιτροπής παραλαβής και η παραλαβή να γίνεται με βεβαίωση, που θα εκδίδεται από τον προϊστάμενο της Υπηρεσίας για την οποία προορίζονται οι υπηρεσίες ή της Υπηρεσίας, που έχει οριστεί για τον σκοπό αυτό με την απόφαση ανάθεσης.
Για το Δ.Σ. |
|
Ο Πρόεδρος Ανδρέας Ασημακόπουλος |
Ο Γεν. Γραμματέας Θεόδωρος Τσίπας |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου