Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2021

Άσκηση ειδικής διοικητικής προσφυγής κατά απόφασης του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας για τον ορισμό αναπληρωτή προϊσταμένου Τμήματος σε αναπληρωτή προϊστάμενο Διεύθυνσης

 

 

 

Πύργος 1/11/2021

 

Αριθ. Πρωτ.: 410

 

 

ΠΡΟΣ:

ΜΕΛΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

 

ΚΟΙΝ.:

ΟΣΥΑΠΕ

 

 

ΘΕΜΑ:

Άσκηση ειδικής διοικητικής προσφυγής κατά απόφασης του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας για τον ορισμό αναπληρωτή προϊσταμένου Τμήματος σε αναπληρωτή προϊστάμενο Διεύθυνσης






 

 

Με αποκλειστική ευθύνη των Περιφερειαρχών Αρχών και των κυβερνήσεων  δεν έχουν πραγματοποιηθεί από το 2008 οι απαιτούμενες από τον Δημοσιουπαλληλικό Κώδικα προκηρύξεις για την πλήρωση των θέσεων προϊσταμένων, παρόλο που αποτελεί δέσμια αρμοδιότητα και όχι διακριτική τους ευχέρεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τακτικής και των προθέσεων τους, είναι ότι ο σημερινός Υπουργός Εσωτερικών κατάργησε την από 18-1-2019 προκήρυξη πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικών Διευθύνσεων της Περιφέρειας Δυικής Ελλάδας, με την συγκαταβατική στάση της Περιφερειακής Αρχής.

Εκτός των ζητημάτων διαφάνειας, αξιοκρατίας  και αποδόμησης των Υπηρεσιών που προκύπτουν από το απαράδεκτο καθεστώς των αναθέσεων στις θέσεις ευθύνης, ζητήματα που έχουν αναδειχθεί με ανακοινώσεις – καταγγελίες – εξώδικα τόσο από το σύλλογό μας, όσο και από την Ομοσπονδία, κατά την άποψή μας προκύπτουν και ζητήματα νομιμότητας στις αποφάσεις ορισμού, αφού η αναπλήρωση σύμφωνα με το νομοθέτη αποτελεί μια προσωρινή κατάσταση και όχι μόνιμη όπως έχει εξελιχθεί στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Μέσα από αυτό το πρίσμα και χωρίς την διάθεση να αμφισβητηθεί η καταλληλότητα κανενός συναδέλφου που καταλαμβάνει με ανάθεση θέσης ευθύνης, το Δ.Σ. του Συλλόγου αποφάσισε και κατέθεσε Ειδική διοικητική προσφυγή σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 3852/2010 για απόφαση του  Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας σύμφωνα με την οποία ορίστηκε ως αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης αναπληρωτής προϊστάμενος υποκείμενης οργανικής μονάδας και όχι κατά κυριολεξία προϊστάμενος (είτε από Υπηρεσιακό Συμβούλιο είτε από ειδική διάταξη) όπως ορίζει η σχετική νομολογία.

Οι λόγοι για την άσκηση ειδικής διοικητικής προσφυγής προκύπτουν από τα κάτωθι:

1.1 στην υπ΄ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.46/2257/οικ.26574/14-10-2016 (ΑΔΑ: ΩΣΖΡ465ΦΘΕ-Κ8Λ) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με θέμα «αναπλήρωση προϊσταμένων οργανικών μονάδων» αναφέρεται ρητώς ότι:

«Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση αναπλήρωσης προϊσταμένου από έναν από τους προϊσταμένους των υποκείμενων οργανικών μονάδων, ο οποίος εν προκειμένω θα πρέπει να είναι κατά κυριολεξία προϊστάμενος- είτε κατόπιν επιλογής είτε κατόπιν τοποθέτησης βάσει ειδικής διάταξης…»

 

1.2 στο υπ΄ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.52/2491/οικ.49674/27-12-2018 έγγραφο του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης προς το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΟΣΥΑΠΕ (δευτεροβάθμιος συνδικαλιστικός μας φορέας) αναφέρεται:

«Προκειμένου να είναι νόμιμη η αναπλήρωση προϊσταμένων, είτε αυτή πραγματοποιείται αυτοδικαίως είτε κατόπιν απόφασης του αρμοδίου οργάνου σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 87 του Υπαλληλικού Κώδικα, θα πρέπει, καθ’ όλη τη διάρκεια της ισχύος της, να είναι σύμφωνη με τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις περί αναπλήρωσης προϊσταμένων κατά τη γραμματική διατύπωση αυτών, έτσι ώστε, σε περίπτωση ελέγχου (ιεραρχικού, δικαστικού, κοινοβουλευτικού) ή αίτησης ακύρωσης των εχόντων έννομο συμφέρον, να μην είναι δεκτική ακύρωσης»

1.3 στο υπ΄ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.44/2185/34157/18-11-2015 έγγραφο του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης με θέμα την «Αναπλήρωση προϊσταμένων οργανικών μονάδων» αναφέρεται:

«Ο αναπληρωτής προϊστάμενος οργανικής μονάδας με υποκείμενες οργανικές μονάδες (ήτοι Γενικής Διεύθυνσης, Διεύθυνσης και Υποδιεύθυνσης) πρέπει α) να είναι προϊστάμενος σε οργανική μονάδα, β) η οργανική μονάδα να είναι υποκείμενη στην μονάδα της οποίας αναπληρώνεται ο προϊστάμενος, δηλ. ο αναπληρωτής του Διευθυντή να είναι ο προϊστάμενος Τμήματος και γ) ο αναπληρωτής να είναι κατά κυριολεξία προϊστάμενος, δηλ. να μην είναι αναπληρωτής προϊσταμένου 

1.4 στην υπ΄ αριθ. 398/2014 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΣΤ΄ τμήμα) αναφέρεται:

«Η αναπλήρωση προϊσταμένου π.χ. Διευθυντ, από αναπληρωτή προϊστάμενο δεν είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με το άρθρο 87, όπου γίνεται λόγος για αναπλήρωση προϊσταμένου από προϊστάμενο και όχι αναπληρωτή υποκείμενης μονάδας»

1.5  στην υπ΄ αριθ. 197/2015 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναφέρεται:

«Η αναπλήρωση προϊσταμένου από αναπληρωτή προϊστάμενο δεν είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με το άρθρο 87, όπου γίνεται λόγος για αναπλήρωση προϊσταμένου από προϊστάμενο και όχι αναπληρωτή υποκείμενης μονάδας»  

 

1.6  με την υπ΄ αριθ. 117/2018 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Τμήμα Ι του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν θεωρήθηκε  ΧΕ Περιφέρειας που αφορούσε στην καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης στον ασκούντα καθήκοντα αναπληρωτή Προϊσταμένου υπάλληλο κατηγορίας ΠΕ, κλάδου Μηχανικών με βαθμό Α΄ του ανωτέρω φορέα, με το ότι η αναπλήρωση από τον φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο έλαβε χώρα μη νόμιμα, εφόσον αυτός υπηρετεί ως αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τμήματος Χορήγησης Αδειών Οδήγησης της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της εν λόγω Περιφέρειας και μάλιστα για μία ημέρα και όχι ως Προϊστάμενος Τμήματος του ανωτέρω φορέα, όπως ορίζεται στο νόμο.

 

Από τα ανωτέρω αναφερόμενα προκύπτει ότι για να είναι νόμιμη η αναπλήρωση προϊσταμένου οργανικής μονάδας από προϊστάμενο υποκείμενης οργανικής μονάδας  θα πρέπει αυτός να είναι κατά κυριολεξία προϊστάμενος (είτε κατόπιν επιλογής είτε κατόπιν τοποθέτησης βάσει ειδικής διάταξης).

 

 

Το Δ.Σ. του Συλλόγου θεωρεί ότι με αποκλειστική ευθύνη των Περιφερειακών Αρχών και των εκάστοτε κυβερνήσεων, διατηρείται ένα σύστημα που, είτε κρατάει σε ομηρία πολλούς συναδέλφους που έπρεπε να ήταν κατά κυριολεξία προϊστάμενοι και όχι αναπληρωτές αφού έχουν τόσο τα ουσιαστικά όσο και τα τυπικά προσόντα, είτε στερεί την δυνατότητα υπηρεσιακής εξέλιξης σε αυτούς που δεν τυγχάνει να είναι αρεστοί και κατά επέκταση άριστοι. Η πρακτική αυτή που δημιουργεί αδιέξοδα και προβλήματα στις υπηρεσίες, λειτουργεί διαλυτικά και τα αποτελέσματά της είναι ορατά σε όλους.

Καλούμε την κυβέρνηση και την Περιφερειακή Αρχή να σεβαστούν τα αυτονόητα και να πράξουν τα αυτονόητο που δεν είναι άλλο από την άμεση προκήρυξη όλων των θέσεων ευθύνης.

Απαιτούμε και αγωνιζόμαστε για μια δημόσια διοίκηση που θα στηρίζεται στις ίσες ευκαιρίες για όλους, στη διαφάνεια και στην αξιοκρατία.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Ανδρέας Ασημακόπουλος

Ο Γεν. Γραμματέας

 Θεόδωρος Τσίπας

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: