Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022

ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ Μ.Α.Π. ΣΕ ΧΡΗΜΑ

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΑΧΑΙΑΣ

Αριθ. Πρωτ.: 47/6-9-2022

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΗΛΕΙΑΣ

Αριθ. Πρωτ.: 492/6-9-2022

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

Αριθ. Πρωτ.: 8/6-9-2022

 

ΠΡΟΣ:

1.   Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας

email: grafeio.pde@pde.gov.gr

2.   Αντιπεριφερειάρχη Συντονισμού, Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης email: t.papadopoulos@pde.gov.gr

3.  Εκτελεστικό Γραμματέα

email: g.syrmos@pde.gov.gr

4.   Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Λειτουργίας

 email:  gd.eslit@pde.gov.gr

 

ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ Μ.Α.Π. ΣΕ ΧΡΗΜΑ

 

Είναι πραγματικά λυπηρό οι παροχές που οφείλουν να παρέχουν οι ΟΤΑ, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζόμενων να μετατρέπονται σε ζητούμενο και να υποχρεώνονται εργαζόμενοι να δαπανήσουν σημαντικά ποσά από το υστέρημά τους για να δικαιωθούν από τα δικαστήρια (βλ. απόφαση 21/2020 του Ειρηνοδικείου Ν. Ιωνίας).

 

Είναι πραγματικά λυπηρό η Περιφερειακή Αρχή που σε κάθε ευκαιρία, αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες των εργαζομένων και την τεράστια υποστελέχωση των υπηρεσιών, δίνει τα συγχαρητήριά της στους εργαζομένους να μην έχει ενδιαφερθεί, χρόνια τώρα, για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της έναντι των υπαλλήλων όσον αφορά τα Μέσα Ατομικής Προστασίας, την παροχή γάλακτος, τις ιατρικές εξετάσεις… Όταν μάλιστα  στην παρ. 4 του άρθρου 97 του Νόμου 4483/2017 προβλέπεται η δυνατότητα και η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων στους Ο.Τ.Α. και στα νομικά πρόσωπα αυτών, που υποπίπτουν σε παραβάσεις της νομοθεσίας για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία., προκειμένου να επιτευχθεί η συμμόρφωση των Ο.Τ.Α. και να διασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.

 

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αν και σε συνάντηση με τους Συλλόγους των υπαλλήλων είχε αποδεχτεί προφορικά την οφειλή των ΜΑΠ και του γάλακτος, πλέον καλυπτόμενη από γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας (συν. 1), αρνείται να αποτιμήσει την παροχή γάλακτος για τα έτη 2019-2022 (το οποίο υποχρεούτο να παρέχει σε συγκεκριμένους υπαλλήλους της). Και αυτό, ενώ πληθώρα ΟΤΑ που δεν παρείχε στους δικαιούχους παροχής γάλακτος εργαζομένους τους έχουν ήδη προχωρήσει και αποτιμήσει την παροχή γάλακτος για τα έτη 2019-2021. Ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά, αναφέρονται οι ακόλουθοι ΟΤΑ Α’ βαθμού: Δήμος Λευκάδας (ΑΔΑ: 6ΠΛ2ΩΛΙ-73Λ), Δωδώνης (ΑΔΑ: Ψ8ΒΦΩ98-ΧΒΛ), Καρδίτσας (ΑΔΑ: 96ΞΧΩΕΗ-ΣΔΟ), Κορυδαλλού (ΑΔΑ: 6ΛΝ0ΩΛΩ-26Τ), Ηλιδας (ΑΔΑ: 6Ρ69ΩΡΘ-58Ο), Ιωαννιτών (9ΗΛΜΩΕΩ-ΦΙΚ), Χερσονήσου (Ρ1ΜΤΩΗΜ-ΣΓ3), Ακτίου-Βόνιτσας (995ΛΩ6Ζ-9ΦΒ), Σπάρτης (ΑΔΑ: Ψ8ΗΡ1Ν-ΩΩΡ), Χαλανδρίου (ΑΔΑ: 6ΦΗ5ΩΗΔ-ΠΥΜ).

 

Μάλιστα, και ΟΤΑ Β’ Βαθμού έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες αποτίμησης του γάλακτος για το προαναφερόμενο διάστημα, όπως η Περιφέρεια Κρήτης που έχει εκδώσει δεσμεύσεις πίστωσης (ΑΔΑ: 6ΞΞ47ΛΚ-Δ6Δ, 6ΤΓΖ7ΛΚ-ΜΕΑ), η Περιφέρεια Θεσσαλίας που με την 295/30-12-2021 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου (ΑΔΑ: 6ΘΒΚ7ΛΡ-Υ1Γ) κάνει αποδεκτή την οφειλή για το γάλα που δεν χορηγήθηκε στους δικαιούχους εργαζομένους της.

 

Η δυνατότητα αποτίμησης του γάλακτος και των Μέσων Ατομικής Προστασίας είχε δοθεί κατ’ αρχάς στους Ο.Τ.Α. με το άρθρο 97 του ν. 4483/2017, στο οποίο είχε προβλεφθεί η δυνατότητα αποτίμησης σε χρήμα των μέσων ατομικής προστασίας και του γάλακτος που δεν είχαν χορηγηθεί εντός του έτους στο οποίο αυτά έπρεπε να είχαν δοθεί και της εξόφλησης αυτών των ποσών στους δικαιούχους. Η εν λόγω διάταξη, όμως, είχε χρονικό ορίζοντα λήξης, καθώς αφορούσε τις συγκεκριμένες εκκρεμότητες μόνο έως και το έτος 2016 αναφέροντας: «1. Τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) και το γάλα των ετών 2012, 2013, 2014, 2015 και 2016, που προβλέπονται στην 53361/11.10.2006 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (Β’ 1503) και δεν έχουν χορηγηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, αποτιμώνται σε χρήμα, σύμφωνα με την τιμή διαγωνισμού που προκηρύχθηκε ή άλλου διαγωνισμού προγενέστερων ετών που είχε λάβει χώρα για την προμήθεια των ίδιων ειδών και αποδίδονται με τις εξής προϋποθέσεις: … 2. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, δεν επιτρέπεται η αποτίμηση σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) και του γάλακτος που προβλέπονται στην κοινή υπουργική απόφαση της παραγράφου 1».

 

Η τροποποιητική διάταξη του άρθρου 60 του Ν. 4735/2020 αντικαθιστά το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 ως εξής: «1. Τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) του δικαιούχου προσωπικού των ΟΤΑ που προβλέπονται στην υπ’ αρ. 43726/7.6.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών (Β΄ 2208), τα οποία δεν χορηγούνται εντός του έτους, αποτιμώνται σε χρήμα, σύμφωνα με την τιμή διαγωνισμού που προκηρύχθηκε ή άλλου διαγωνισμού προγενέστερων ετών που είχε λάβει χώρα για την προμήθεια των ίδιων ειδών και αποδίδονται με τις εξής προϋποθέσεις» και  καταργεί την παρ. 2 του άρθρου 97 του Ν. 4483/2017 που δεν επέτρεπε την αποτίμηση σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) και του γάλακτος που προβλέπονται στην κοινή υπουργική απόφαση της παραγράφου 1». Συνεπώς, με τη νέα διάταξη καταργείται ο χρονικός περιορισμός για την αποτίμηση και εξόφληση της αξίας των μέσων ατομικής προστασίας. Πλέον οι εργαζόμενοι στους Ο.Τ.Α., στους οποίους δεν έχουν χορηγηθεί τα προβλεπόμενα μέσα ατομικής προστασίας από τον 08/2017 και μετά, δικαιούνται να τα λάβουν σε χρήμα.

 

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας «για το γάλα δεν διαλαμβάνεται καμία ρητή πρόβλεψη στο άρθρο 60 του Ν. 4735/2020 περί εκ νέου εισαγωγής της δυνατότητας αποτίμησης του γάλακτος σε χρήμα, όπως συμβαίνει με τα Μ.Α.Π.». Η κατάφωρα εσφαλμένη αυτή ερμηνεία του άρθρου 60 διαχωρίζει το γάλα από τα λοιπά Μ.Α.Π μη θεωρώντας το είδος/μέσο ατομικής προστασίας. Όπως όμως ρητά αναφέρεται στην Δ 81/2018 γνώμη της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (συν. 2) με προεδρεύοντα τον έγκριτο νομικό σε θέματα Δημοσίου Δικαίου κ. Γεώργιο Καταπόδη «Με την Κ.Υ.Α. 2/53361/2-10-2006 (ΦΕΚ 1503/Β`/11.10.2006) τα μέσα ατομικής προστασίας αποτελούν πλέον περιουσία του ΟΤΑ και παρέχονται στους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια της εργασίας τους. Σύμφωνα με την εν λόγω Κ.Υ.Α στους εργαζόμενους στους οποίους παρέχονται τα μέσα ατομικής προστασίας παρέχεται και ένα (1) λίτρο φρέσκο γάλα σε ημερήσια βάση. Το γάλα ως είδος ατομικής προστασίας χορηγείται και στους υπαλλήλους των ιδρυόμενων και εποπτευόμενων από τους Ο.Τ.Α. Ν.Π.Δ.Δ., στα οποία έχει ανατεθεί η οργάνωση ορισμένης δημοτικής ή κοινοτικής υπηρεσίας για την ικανοποίηση τοπικών αναγκών (Ελ. Συν. Πράξη 24/2011).

…….

2) Η προβλεπόμενη σε καθημερινή βάση παροχή φρέσκου γάλακτος σε ορισμένες κατηγορίες μόνιμων υπαλλήλων των ΟΤΑ αποσκοπεί στην προστασία της υγείας των εργαζομένων αυτών με την καθημερινή κατανάλωσή του κατά τη διάρκεια του έτους (ΕιρΘηβ 122/2015 – ΤΝΠ ΔΣΑ).

Η χορήγηση γάλακτος θεσμοθετήθηκε λόγω της ιδιαιτερότητας που έχει όταν καταναλώνεται πριν και μετά από τις ανθυγιεινές εργασίες, που παρέχουν οι υπάλληλοι σε δυσμενείς συνθήκες εργασίας, να θωρακίζει τον ανθρώπινο οργανισμό και ταυτόχρονα τον βοηθά να αποβάλει μεγάλη ομάδα βλαβερών για την υγεία του παθογόνων στοιχείων. Συνεπώς καθοριστική σημασία έχει η τακτική χορήγηση στους δικαιούχους, ώστε να καθίσταται χρήσιμη η χορήγηση του.”.

 

Με το ίδιο σκεπτικό, ήτοι ως Μέσο Ατομικής Προστασίας, αντιμετωπίζει το γάλα και η Νομική Σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ Κ. Παναγοπούλου η οποία αναφέρει σε σχετικό γνωμοδοτικό της σημείωμα (συν. 3):

 

«ε. Κατά τούτο, και αφού πλέον ο νόμος δεν διακρίνει μεταξύ ΜΑΠ και γάλακτος, απαγορεύεται και στον ερμηνευτή του δικαίου να κάνει τέτοια διάκριση, ενόψει ιδίως του ότι, το μεν ο νομοθέτης δεν εισήγαγε εξαίρεση για το γάλα στην παρ.1 του άρθρου 60 ν.4735/2020- ενώ ήταν εν γνώσει της αρχικής διατυπώσεως του άρθρου 97 ν.4483/2017- αλλά εκφράστηκε ευρύτερα από τον εν λόγω νόμο, μέσω της παραπομπής σε όλα αδιακρίτως τα ΜΑΠ της ΚΥΑ με αρ.47326/7.6.2019, το δε, δεν διατήρησε την απαγόρευση αποτίμησης σε χρήμα του γάλατος, που υπήρχε στην παρ.2 του άρθρου 97, αλλά προέβη σε συλλήβδην κατάργηση της εν λόγω απαγορεύσεως τόσο για το γάλα όσο και τα υπόλοιπα ΜΑΠ, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι και το γάλα αποτιμάται σε χρήμα.

 

στ. Λόγω δε του ότι το άρθρο 60 παρ.1 ν.4735/2020 παραπέμπει στα ΜΑΠ της ΚΥΑ με αρ.47326/7.6.2019 που δεν χορηγήθηκαν το 2019, είναι σαφές από την παραπομπή αυτή, ότι η αποτίμηση σε χρήμα καταλαμβάνει τόσο τα ΜΑΠ που δεν χορηγήθηκαν το έτος 2019 δυνάμει της προαναφερόμενης ΚΥΑ, όσο και τα ΜΑΠ του έτους 2020, ως εκ της έναρξης ισχύος του ν.4735/2020.»

 

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω εκτεθέντα αλλά και τις καθυστερήσεις που καταγράφονται στην αποτίμηση των ΜΑΠ, στην προώθηση της διαδικασίας των ιατρικών εξετάσεων ζητάμε:

·         την άμεση αποτίμηση των Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) που δεν δόθηκαν στους δικαιούχους εργαζόμενους τα έτη 2019 – 2020 -2021 σύμφωνα με την εν λόγω ΚΥΑ,

  • την αποδοχή της οφειλής που αφορά την αποτίμηση του γάλακτος ετών 2019, 2020, 2021 και 2022 από το Περιφερειακό Συμβούλιο
  • την άμεση και πλήρη εφαρμογή και χορήγηση των προβλεπομένων από την ΚΥΑ 43726/7.6.2019 ΜΑΠ, εξετάσεων, γάλα σε όλους τους δικαιούχους για το 2022.

 

 

Για το Δ.Σ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΗΛΕΙΑΣ

Ο Πρόεδρος

 Ανδρέας Ασημακόπουλος

Ο Γεν. Γραμματέας

 Θεόδωρος Τσίπας

 

Για το Δ.Σ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΑΧΑΙΑΣ

Η Πρόεδρος

 Όλγα Γιαννακιτσίδου

Η Γεν. Γραμματέας

Νικόλαος Τσομάκος  

 

Για το Δ.Σ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ε. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

Ο Πρόεδρος

Φίλλιπος Γρίβας

Ο Γεν. Γραμματέας

Φιλόχριστος Βλάχος

 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: